Ambassaden

2012-06-05,17:45:59
Kategori: USA - Före -(0) Kommentarer
Jag tänkte nu ta och berätta om mitt lilla besök på den amerikanska ambassaden.

Jag hade innan jag åkt dit fyllt i ett DS-190 J1 form (tror det hette så) formulär där jag svarat på många seriösa samt många högst löjliga frågor. Sen ska man även ha emd sig sitt pass, ett visumfoto i färg, ett bevis från skatteverket på att du är du och ett kvitto från banken på att du betalat in avgiften för visumet.
Jag kom dit kanske 08.30 är jag hade tid 9.00 och där var en kö utanför, det varmt då men om det är kalltelelr blåsigt så klä dig för väder!

Jag fick kanske stå där i en halvtimma innan jag fick komma fram till en vakt som ville kolla ens pass samt under ens skor. Väl inne i kontrollrummet så fick jag ge ifrån mig min mobil, de "röntgade" min väska, jag fick dricka en klunk av mitt egna vatten och gå igenom en säkerthets grej ( en sån där på flygplatser ni vet?). Blev faktiskt förvånad när jag kom in i väntsalen och märkte att jag hade min tändare kvar, fast det kanske är för att folk måste få röka??

Inne i väntsalen fick jag en kölapp, hade 10 nummer efter det som avr så väntade en liten stund, de ropade upp mig och jag fick gå fram till "window E" och ge fingeravtryck. Ajuste, första vakten, ena tjejen i kontrollrumemt och även "window E" killen var svenska, så det var inte så gemom amerikanskt som jag trodde.
Jag fick sedan sätta mig igen tills de ropade upp mitt namn och jag fick komma till "window C". Där satt en amerikansk tjej som skulle göra min "intervju", min intervju bestod av att hon frågade vad jag nu gjorde i sverige - jag pluggar, går i nian. Sedan om jag visste vart jag skulle än -Nej men jag hoppas jag får den snart, är super excited! (allt det där på amerikanska). Sedan var allt klart, fick tillbaka några papper och hon sa att förhoppningsvis får jag mitt visum på posten om någon vecka!

Så sammanlagt tog det väll en timma utanför + innanför, men för många andra har jag hört att de fått vänta i flera timmar!

Och ja, idag på posten kom ett brev där det står att jag kan hämta ett brev hos ICA från "The American Embassy". Hoppas jag ahr mitt Visum där då! puss

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0