Svar på frågor #1

2012-10-30,23:10:57
Kategori: USA - Innan,Under,Efter -(2) Kommentarer
Svarar på vissa av frågorna nu eftersom vissa kanske är känsliga just i detta läga, och man vet aldrig så jag frågar på resten efter jag flyttat. Tills dess så är det bara att fortsätta fråga på!
 


Anonym

I Sverige kan man också se samma dag som de sänds i USA, via datorn

Men du kan aldrig uppnå samma charmerandekänsla som att se det live på tv. Visserligen kan jag inte det med The Walking Dead men något annat oslagbart är ju själklart Vampire Diares!

 

Sofia

Hej jag ska åka på utbytesår 2013 till USA och undrar om du har några tips innan man åker iväg som packning m.m :) hoppas du har det bra!

Packning.. Hehe. Smartaste just nu så långt innan är väll att börja skriva en lista i tex word om vad du behöver. Sen när det komemr till packning så får man gå igenom listan och antingen addera saker eller summera (troligast det senaste, tyvärr..) så att det uppnår inget mera än 23 kg! En konst som man lär sig behärska som utbytesstudent!

 

Anynom (*host*Emma*host*)

Y u speak stockholmska?

ÖÖ, i dunnö nöw :s

 

Sofia

- Gjorde du något regions/delstatsval? :)

Ja, det gjorde jag. Jag valde västkusten (region 1) vilket innehöll Arizona, Californien, Nevada, Oregon och New Mexico. Men rekommenderar dig att inte göra regionsval, jag ångrar det. Låter verkligen klyschigt och så men det beror verkligen på familjen. Visst du kan få det bra med de där 4000 kr det kostade kan du lägga på kläder tex!


- Hur ofta pratas du vid med din familj?

Nu på sistone har det blivit väldigt ofta, jag och min mamma kik:ar i stortsätt varje dag för att hålla varandra uppdaterade om vad som pågår. Och pratar kanske 1-2 ggr i veckan. Men innan så hörde jag knappt av mig ^^


- Hur övertalar man en förälder som inte vill att man ska åka på ett utbytesår? (Har det lite tufft med min mamma, hon vill absolut inte att jag ska åka, men detta är något som jag har drömt om sedan jag var 12 år så jag kommer inte ge upp! ;))

Om det är ekonomiskt så kan jag självklart förstå det, men det går alltid att lösa! Jag jobbade ihop ca 20 000 kr innan jag åkte, jag änvänder dem som fickpengar men de kan man ju använda till att betala resan! Och om hon inte har något annt skäl än det så ser jag inget problem, det är en stor möjlighet, din dröm, erfarenhet, en super merit att ha i framtiden och helt j*vla sjukt kul! På riktigt, YOLO ;)


-Hur är den amerikanska skolan jämfört med den svenska?Är det mycket plugg? Hur är eleverna? Har hört att det är mycket mer drama på high schools.?

ANNORLUNDA! Mycket mycket plugg, men för det mesta relativt enkla saker, man får en stencil. Men man får det från dag till dag. Eleverna är ganska oförskämda (tvivlarna inte på att det är annorlunda någon annanstans, men detta är statsmänniskor, likadant i hela världen. Och undantag finns givetvis.), de utnyttjar dig lätt om de kan. "Ååh, hej är du utbytesstudent. Gud va coolt! ååh, har du en dollar?" På det viset. Men vissa är riktigt trevliga, intresserade på riktigt och helt enkelt roliga att umgås med. Drama är ordet, bara at man har en skolpolis säger väll saken? Fights vareviga dag, tjejer som gråter, och skriker på varandra hit och dit. Puuh, utmattande rent sagt!
- Varför valde du att åka med EF?

Tre enkla ord. EF hela vägen.

Gjorde ganska mycket, och jag tror fortfarande på att det är det bästa, och inte massa skumma sammarbetsorginisationer hit och dit över detta enorma land.

Samt att när jag gick på det första mötena så var STS:s (Explorius och de andra var helt uteslutna från början pga "inte hela vägen", STS och EF stod det emellan) möte i ett stort klassrum och jag somnade för några minuter tror jag.

Medans på EF (tror på tecken, så detta såg jag som ett tecken) så var det en regning dag, och jag var den enda som kom till infomötet. Så istället för att titta på en stor powerpoint så satt vi på varsin sida om bordet och pratade med varandra, nästan som en intervju. Eller det blev min intervju på't ungefär, de sa redan då att jag var i princip antagen, man måste bara göra den riktiga intervjun för formalitetens skull.

Sen såklart att EF kontoret i Sverige är nog det bästa EF kontoret i världen.
De tjejerna som jobbar där har gjort så himla mycket för mig och jag kan inte tacka dem nog! pöss och kramar på dem!

Och får inte glömma EF Camp, det var grymt

Hoppas du får en grym fotsättning på ditt år i USA! :D


Tackar tackar, hoppas du kommer iväg och får det super du också!


Kommentarer
Tha skånegirl

Jag har den bästa frågan. MWOAHAHAHAHA

2012-10-31 00:13:39
Hanna Nordqvist

Hej Alexandra, Det här är Hanna från kontoret i Stockholm! Ville bara tacka för din fina blogg och de värmande orden! Vi gör allt vi kan för att din nya familj ska bli klar så fort som möjligt! Du är en härlig tjej och vi hoppas allt löser sig till det bästa! Take care, Hanna, Camilla och pernilla

2012-11-01 11:32:02



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0